Subject: Re: Terviseameti infokiri: leetrid (3-22/2429)
From: <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Wed, 31 Jan 2024 15:26:50 +0200

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Küsimus, et kust saame tasulisi vaktsiine tellida? Meie kohaliku apteegi 
sõnul laos hetkel vaktsiini ei ole.

Lugupidamisega
Regle Adamson

Kontakt Perearst (<[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >) kirjutas kuupäeval K, 31. jaanuar 2024 
kell 13:40:

Head koostööpartnerid!

Viimastel päevadel on leetrid olnud tähelepanu keskpunktis ning sellega 
seoses on märgatavalt suurenenud MMR vaktsiini soovijate ja nõustamist 
vajavate inimeste arv.

WHO Euroopa piirkonnas on 2023. aastal teatatud enam kui 42 200 juhtumist 
41-s liikmesriigis. Haiguste Ennetamise ja Tõrje Euroopa Keskuse (ECDC) 
andmetel on 2023. aasta 11 kuuga registreeritud 2 242 leetrite juhtu 22 EL 
LR-s, neist suurim osa Rumeenias (1687). Surmaga lõppes haigestumine kolmel 
juhul. Prevaleerus viiruse genotüüp D8.

Eestis on 2023. aastal registreeritud 4 leetrite haigusjuhtu, kõikidel 
haigestunutel toimus nakatumine teistes riikides (kaks Tais, üks Saksamaal 
ja üks AÜE-s). Haigestunute vanus oli 36 kuni 50 aastat. Kuigi Eestis pole 
leetrite haigusjuhtude suurenemist täheldatud, on oluline tuletada meelde 
vaktsineerimise tähtsust.

Eestis on viimastel aastatel leetrid-mumps-punetised vaktsiiniga hõlmatus 
langenud alla 95%, mis on kriitiline piir karjaimmuunsuse tagamiseks. 
Võimalike puhangute ohu vähendamiseks vaktsineerige immuniseerimiskava 
järgselt lapsi ja nõustage lapsevanemaid ja teisi täiskasvanuid. Lastele ja 
lähikontaktsetele täiskasvanutele on MMR vaktsineerimine tasuta (ainult 
esimene doos, haiguse ärahoidmiseks). Tervisekassa laos on MMR vaktsiini 
laste kalendrikohaseks ja lähikontaktsete kontaktijärgseks vaktsineerimiseks 
piisavalt. Efektiivset kontaktijärgset immuniseerimist saab teostada kuni 72 
tundi pärast viimast kontakti leetrihaigega, mille teeb kindlaks 
Terviseameti inspektor.

Teistel juhtudel on täiskasvanute vaktsineerimine tasuline teenus.

Vaktsineerimissoovitused täiskasvanutele (tasuline vaktsineerimine) on:

*	isikutel, kes ei ole leetreid põdenud ja keda ei ole leetrite vastu 
vaktsineeritud, on soovitatav teha MMR vaktsiini 2 doosi vähemalt 4-nädalase 
intervalliga.
*	isikutel, kes on vaktsineeritud MMR vaktsiini ühe doosiga, on soovitatav 
teha korduv vaktsineerimine MMR vaktsiini ühe doosiga.
*	isikutel, kes on sündinud enne 1980. aastat ja on vaktsineeritud 
leetrivaktsiini ühe doosiga, on soovitatav teha vaktsineerimine MMR 
vaktsiini ühe doosiga.
*	isikutel, kes on sündinud ajavahemikul 1980–1992. a ja on vaktsineeritud 
leetrivaktsiini kahe doosiga, on soovitatav teha korduv vaktsineerimine MMR 
vaktsiini ühe doosiga, sh ka juhul, kui vähemalt ühe doosi manustamine jäi 
mainitud vahemikku.
*	isikutel, kes on sündinud pärast 1993. a ja on vaktsineeritud MMR 
vaktsiini kahe doosiga, pole vaja ennast korduvalt vaktsineerida.

Eriti on soovitatud MMR vaktsiiniga vaktsineerida inimestel:

*	kelle peres on alla 1-aastane laps, immuunpuudulikkusega isikud või 
rasedad;
*	inimesed, kes tihedalt reisivad või plaanitakse reisida kõrge 
haigestumisega piirkonda;
*	inimesed, kes on tööalaselt ohustatud (nt tervishoiutöötajad).

Leetrite juhend perearstidele on uuendamisel ning seda on esimesel 
võimalusel võimalik leida nii Terviseameti kodulehelt kui ka vaktsineeri.ee 
<http://vaktsineeri.ee>  lehelt

Heade soovidega

Terviseamet

Terviseamet

+372 794 3500

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

www.terviseamet.ee <http://www.terviseamet.ee>

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn